Profesjonalna strona internetowa

profesjonalna strona internetowaProfesjonalna strona internetowa ma duży wpływ na możliwość osiągnięcia komercyjnego sukcesu twojej firmy. Nie tylko wpływa na wizerunek i postrzeganie twojej osoby i firmy.

Ma też również duży wpływ na proces pozycjonowania strony i tym samym wielkość ruchu na tej stronie.

W tym artykule poznasz dokładnie 50 elementów profesjonalnej strony www, jakie musi ona posiadać. Perfekcyjna strona internetowa nie koniecznie musi posiadać wszystkie elementy wymienione w artykule. Warto jednak poznać wszystkie by wiedzieć, co konkretnie jest ważne i co najlepiej wdrożyć u siebie.

Nagłówek

Nagłówek to pierwsza sekcja na stronie internetowej. Jest bardzo ważna ze względu na funkcje jakie pełni oraz to, że jest widoczna od razu po wejściu na stronę.

1. Domena

Domena to inaczej adres strony internetowej.

Domena powinna być możliwie jak najkrótsza. Ułatwi to zapamiętanie.Jeśli to możliwe powinna mieć końcówkę .pl, ewentualnie com.pl.

2. Logo

Logo to element wizerunku twojej firmy i marki. Warto klarowne i przejrzyste logo umieścić na swojej stronie. Logo graficzne może zastąpić nazwa strony w oryginalnej czcionce.

3. Sloganprofesjonalna strona interneowa

Slogan to inaczej tagline. Krótka i treściwa informacja o tym czym się zajmujesz. Zazwyczaj umieszczana bezpośrednio pod logiem.

4. Numer telefonu

Numer telefonu powinien być umieszczony już na samej górze strony. Może znajdować po prawej stronie.

5. CTA – Call To Action

Call To Action to po polsku wezwanie do akcji. Zachęta do wykonania konkretnego działania. Pierwszym CTA powinno być wezwanie do kontaktu telefonicznego. Wystarczy, że wpiszesz tekst „Zadzwoń teraz” lub „Zapytaj o ofertę”.

6. Menu nawigacyjne

Przejrzysta i prosta nawigacja dobrze wpływa na użyteczność serwisu i doświadczenia użytkowników. Dzięki temu zmniejsza się współczynnik odrzuceń. Większe zaangażowanie użytkowników i łatwe menu może wpływać na skuteczność pozycjonowania.

7. Okruszki

Okruszki pomagają w nawigacji w bardziej rozbudowanych stronach internetowych. W przypadku prostych stron i stronach one-page należy je pominąć. Są za to niezbędne w sklepach internetowych i na blogach z większą liczbą wpisów.

Above the Fold – Ponad linią

Above the fold to wszystko co znajduje się na ekranie strony internetowej bez scrollowania. Oprócz elementów z nagłówka kilka rzeczy powinno się tam jeszcze znaleźć.

8. Obrazek lub slider

Warto pokazać UCO – unikalną cechę oferty, czyli to co wyrżnia firmę spośrd ofert dostępnych na rynku.

9. Istotne informacje

Powinien się rwnież znaleźć ten element zawierający ważne dla klienta informacje. Może to być menu restauracji, lokalizacja firmy, istotne informacje dotyczące oferty.

10. Opinie i referencje

To jeden z najważniejszych elementw każdej strony internetowej. Najlepszym rozwiązaniem jest referencje w postaci video.

Belowthe Fold – Pod linią

Below the fold to wszystko co znajduje się po przesunięciu strony w dół. Najważniejsze elementy zostały wyróżnione poniżej.

11.Usługi

Pokaż swoje usługi produkty. Oczywiście nie wszystkie wystarczy 3 do 9 najważniejszych lub najbardziej popularnych kategorii.

12. Jakość treść

Twoja strona główna (oraz podstrony) powinna zawierać co najmniej 300 słów. Oczywiście jak najwyższej jakości. Oznacza to, że powinieneś solidnie przygotować się stworzenia takiej treści lub zlecić to copywriterowi.

13. Linki wewnętrzne

To jeden z najważniejszych elementów skutecznej strony. Pozwala to w łatwy sposób przenieść się odwiedzającemu na interesującą go podstronę. Ma to również duże znaczenie w pozycjonowaniu strony.

Stopka

Stopka to również ważne miejsce, ale często zaniedbywane przez projektantów stron i webmasterów. Dzięki kilku elementom, można zmienić to miejsce w centrum informacji dla odwiedzających.

14. Informacje kontaktowe

Oprócz oddzielnej podstrony z kontaktem warto w stopce umieścić dane firmy: nazwę, adres, numer telefonu oraz adres mailowy.

15. Godziny pracy

Rzadko się zdarza by znaleźć na stronie godziny funkcjonowania lub dostępności telefonicznej firmy. Ma to swoje zalety. Dzięki temu klient wie kiedy zadzwonić i w jakich godzinach może otrzymać informację zwrotne.

16. Nawigacja

Dodatkowe menu na dole pozwala na uniknięcie cofania się odwiedzającego na samą górę do menu (o ile na stronie nie ma pływającego menu). Ułatwia też linkowanie wewnętrzne i zachęca do zajrzenia na kolejne podstrony.

17. Formularz zapisu na newsletter

Newsletter możemy stworzyć praktycznie na każdej stronie firmowej. Ma to swoje zalety – możemy zbierać adresy mailowe odwiedzających, następnie przekazywać im praktyczne informacje i porady dotyczące produktów. Od czasu do czasu można wysłać ofertę handlową.

18. Przyciski Social Media

Strona powinna w miarę możliwości prowadzić marketing w Social Media. Dodając ikony z takimi przyciskami pozwala odwiedzającym na zapoznanie się z profilami społecznościowymi. Gdy uznają je za przydatne na pewno je polubią.

19. Chat online

Chat online to dodatkowa opcja na stronie. Pomaga na szybką rozmowę z potencjalnym klientem. Przykładową aplikacją chatu online jest: =>Smartsupp.

Pozostałe strony

Poniżej wyróżniłem elementy strony, które powinny również znaleźć się w obrębie witryny internetowej.

20. Formularz kontaktowy

Formularz kontaktowy to bardzo ważny element. Nie tylko ułatwia ona klientowi komunikacje z przedsiębiorcą, ale jest także źródłem pozyskiwania kontaktów.

Formularz kontaktowy należy umieścić na podstronie kontakt. A także na każdej stronie zawierającej ofertę jakiegoś produktu, aby odwiedzający mogli łatwo i szybko się z Tobą skontaktować i zadać pytanie dotyczące oferty.

21. Captcha lub inne zabezpieczenie przeciwspamowe

Spam to czyste zło dla wszystkich webmasterów i przedsiębiorców. Można się łatwo przed tym chronić poprzez dodanie Captcha lub innych zabezpieczeń np. Akismet w WordPressie.

Spam ogólnie można podzielić na dwa rodzaje.

Spam mailowy, czyli niechciane oferty wysyłane na maile. To wszystkie maile od osób, które chcą nam coś wcisnąć oraz różnego rodzaju scamy i łańcuszki.

Drugim rodzajem są spamowe komentarze na blogu. Dodawane są wyłącznie by zdobyć link do swojej strony. Nie wnoszą nic do wpisu, często są napisane przez automaty albo w innym języku.

22. Polityka prywatności/Regulamin/Info o plikach Cookie

Strona powinna zawierać podstronę regulamin lub politykę prywatności. Warto zawrzeć tam wszelkie informacje dotyczące korzystania ze strony. Wyłączenia od odpowiedzialności, a także informacje o korzystaniu z plików Cookie.

23. Strona o firmie, o nas, o mnie

Strona tzw. about us, czyli o nas, jest bardzo istotna. Pozwala przyszłym klientom zapoznać się z nami.

Na tej stronie możesz opisać swoje kompetencje, doświadczenie, ale również warto tutaj przekazać swoją historię. Dzięki temu budujemy pierwszą relacje, o które w biznesie należy dbać.

24. Strona FAQ – najczęściej zadawane pytania

Strona z odpowiedziami na pytania jest przydatna w przypadku, gdy twoja strona działa już jakiś czas, a twoja skrzynka mailowa regularnie zapełnia się tymi samymi pytaniami. Taka strona powinna posiadać treść w postaci pytania i obszernej odpowiedzi na te pytanie. Im więcej treści tym lepiej. Nie tylko dla klientów, ale również ze względu na to, że Google lubi strony, gdzie jest dużo przydatnej treści,

25. Treść strony w strukturze F

Struktura treści na podstronach (oraz stronie głównej) powinna składać się na tak zwany „szablon F”. Ponieważ internauci tak naprawdę skanują stronę, to ich wzrok skupia się na kilku częściach strony.

Są to w szczególności pierwsze zdania na stronie, zdjęcia i kilka akapitów poniżej pierwszego. Wiecej info o strukturze treści F znajdziesztutaj.

26. Artykuły na blogu

Pisanie artykułów na bloga to bardzo ważna rzecz. Ogólnie praktycznie każda firma powinna mieć blog. Dzięki niemu w łatwy sposób można pozycjonować się wśród klientów na eksperta.

Dodatkowo regularne, częste blogowanie wspiera działania SEO na stronie. Dzięki temu zwiększamy liczbę odwiedzin na stronie firmowej.

Blog firmowy

Blog, jak już wcześniej napisałem to ważny element strony firmowej. Celem blogowania jest:

  • dostarczanie klientom porad i wiedzy na wysokim poziomie,
  • budowanie relacji z klientami,
  • pozycjonowanie się na eksperta w branży,
  • sprzedaż pośrednia.

Na blog składają się następujące elementy:

27. Wyszukiwarka

Każdy blog powinien posiadać wyszukiwarkę treści. Zamierzeniem jest zawsze, aby na blogu było dużo przydatnej treści. Dlatego wyszukiwarka bardzo pomoże wyszukać treści.

28. Pasek boczny – sidebar

Pasek boczny powinien zawierać najbardziej popularne artykuły oraz inne popularne widżety. Może zawierać oprócz wyszukiwarki i zapisu na newsletter, kalendarz wpisów, ankiety, itd.

29. Przyciski Social Media

Wstawienie przycisków ułatwia udostępnianie i polubianie wpisów. Warto mieć na uwadze, że zaangażowanie w mediach społecznościowych jest jednym z ponad 200 czynników Google wpływających na pozycjonowanie stron.

30. Komentarze

Każdy artykuł na blogu bezwzględnie powinien mieć możliwość pozostawienia komentarza. Nie należy się obawiać komentarzy krytycznych. Jeśli komentarz jest konstruktywny trzeba się do niego odnieść. W przypadku, gdy to jest to zwykły trolling komentarz należy usunąć.

To twój blog i zawsze masz prawo, a nawet obowiązek usunąć taki komentarz. Jeśli ktoś bezpodstawnie szkaluje Twoją firmę musisz zareagować.

Brak możliwości komentowania to brak możliwości kontaktu z klientem. To tak jakbyś na stronie nie udostępnił numeru telefonu, adresu mailowego lub formularza kontaktowego.

Projekt

31. Proste i czytelne czcionki


Na stronie powinny być ustawione czytelne czcionki. Warto aby czcionka w tekście była bezszeryfowa tzn.żeby nie posiadała zdobień. Czcionki szeryfowe nadają się bardziej do tekstów wydrukowanych. Do takich czcionek należą:

  • Times New Roman,
  • Georgia czy
  • Palatino.


Do czcionek bezszeryfowych należą:

  • Arial,
  • Helvetica,
  • Tahoma,
  • Open Sans,
  • Roboto.

32. Linki, które łatwo rozpoznać

Firmowa strona internetowa powinna zawierać linki, które łatwo rozróżnić. Ułatwi to czytelnikowi, łatwy dostęp do podstron i innych artykułów. Warto ustawić kolor linków na niebieski lub inny charakterystyczny dla danego serwisu. Często linki są pogrubione.

33. Responsywność


Strona internetowa powinna być responsywna czyli taka, która samodzielnie dostosowuje się do urządzenia, na którym jest odtwarzane: monitor komputera, tablet lub smartfon.

Obecnie ponad 50% wyświetleń jest z urządzeń mobilnych, czyli na ekranach mniejszych niż duży ekran komputera.

34. Menu mobilne


Obecnie standardem jest mobilne menu typu hamburger. Menu takie wyglądem przypomina 3 poziome kreski.

SEO

35. Automatyczna mapa strony


Automatyczne tworzenie mapy strony jest bardzo ważne. Pozwala to na szybkie indeksowanie nowych wpisów na blogu.

36. Możliwość łatwego dodawania tytułu strony i opisów meta


Profesjonalna strona internetowa posiada możliwość edytowania tytułu każdej podstrony i opisów meta. Możliwość zmiany opisów strony wpływa na liczbę odwiedzin na stronę firmowę.

37. Możliwość aktualizacji struktury URL


Najważniejszą informacją jest to, że adres URL powienien być jak najkrótszy. Adres linków powinien być również tzw. przyjazny. Link prowinien wyglądać tak: www.bartlomiejjakubowski.pl/profesjonalna-strona zamiast: www.bartlomiejjakubowski.pl/?p=2711

Hosting


Wybór odpowiedniego serwera ma duży wpływ na sprawne funkcjonowanie strony i jej pozycje w wynikach wyszukiwania Google.

38. Szybki hosting


Szybki hosting to podstawa tak samo ważny element jak dobra domena. Szybkie ładowanie strony jest bardzo ważne ponieważ wpływa w istotny sposób na pozycjonowanie. Źródło:https://goo.gl/4pv1aJ

39. Autobackupy


Automatyczne tworzenie kopii pozwala na szybkie przywrócenie do życia serwisu po awarii serwera.

40. Zabezpieczenia


Zabezpieczenia SLL zapewniająuwierzytelnienie serwera i poufność. Opierająsię na certyfikatach X.509 oraz szyfrowaniau asymetrycznym.

Backend

42. CMS – WordPress


Korzystanie z CMS np. WordPressa bardzo ułatwia dodawanie nowych treści i bierzące zarządzanie stroną.

WordPress jest bardzo popularnym systemem blogowym, ale można na nim przygotować strony statyczne (bez bloga), rozbudowane portale magazynowe, fora internetowe oraz portale społecznościowe.

Do WordPressa przygotowano tysiące motywów graficznych oraz wtyczek ułatwiające realizację zaplanowanych celów emarketingowych, np. zbieranie adresów mailowych, udostępnianie wpisów, wtyczki SEO i wiele tysięcy innych.

43. Kompatybilność z różnymi przeglądarkami


Korzystanie z wordpressa ułatwia zaliczenie tego wymagania. Ponieważ większość motywów ma rozbudowane pliki CSS odpowiadające za wygląd strony i dostosowane nie tylko do różnych urządzeń, ale również do różnych przeglądarek internetowych.

44. Google Search Console


Google Search Console to narzędzia dla webmasterów. Pomagają zaindeksować stronę, sprawdzić liczbę linków prowadzących do twojej strony, oraz słowa kluczowe na które wchodzą odwiedzający. Profesjonalna strona internetowa musi mieć podłączone to narzędzie, tak samo jak kolejne.

45. Google Analytics


Google Analytics to darmowe astatystyki od Google. Dzięki nim możesz sprawdzać ile osób odwiedziło Twoją stronę, skąd przyszli, jak bardzo się angażują.

Instalacja systemu statystyk jest niezbędna. W przypadku, gdy nie chcesz instalowac Google Analytics możesz skorzystać z innego darmowego narzędzia: Piwik.

46. Szybkość strony


Szybkie ładowanie strony wpływa na wyższe pozycje w SERP-ach. Aby zwiększyć prędkośc należy zopytmalizować kod strony oraz obrazki i grafiki.

47. Cache przeglądarki


Usprawnienie działalnia cache’owania strony znacznie przyśpiesza ładowanie strony firmowej. Jeśli zoptymalizujesz obrazki, kod HTML oraz cache’owanie strona może być szybsza nawet o 50%.

Istotne jest aby sprawić by strona ładowała się szybciej niż 2 sekundy.

Unikaj tego

48. Nie używaj Flash

Technologia flash jest przestarzała i obecnie nienależy jej używać na stronie internetowe. Google już nie wspiera tej technologii, a na urządzeniach mobilnych nie można zazwyczaj korzystać z tej technologii.

49. Brak automatycznej muzyki w tle

Nigdy nie ustawiaj muzyki w tle podczas przeglądania strony. Nawet jeśli doradza Ci to ekspert projektowania stron Magda Gessler.

50. Hosting video na zewnetrznym serwerze.

Użyj zewnętrznych serwerów do utrzymania plików video i umieść je dopiero na stronie. Wykorzystaj serwisy: YouTube, Vimeo lub Wistia.

 

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł:

Skomentuj i udostępnij go znajomym!